"Yaşayan İnsan Hazinesi": Keçe Sanatı

Keçeden yağlı boya tablosu olur mu? Elbette olmaz fakat yağlı boya gibi tablo çıkarılır. 

UNESCO'nun Yaşayan İnsan Hazinesi Ödüllerinde Türkiyeden 2008 yılında seçtiği el sanatı ustası Mehmet Girgiç çok değişik keçe çalışmaları yapmaktadır. Konya'da doğup büyüyen ve bu mesleği orada ustalık haline getiren Mehmet Girgiç atölyesini İstanbul'a taşıyarak bu sanatı tüm dünyaya yayma gayesindedir. Fakat bunu birçoğumuz bilmiyorduk. Araştırmalarım sırasında internette birçok yabancı sitede de kendisi ile ilgili bilgilere ve fotoğraflara rastladım. Bu yüzden bizim günlüğümüzde de yer verelim ki ülkemizdeki bu değerleri görülsün.



Keçe parçalarını çok ince işçilik ile birleştirerek çok detaylı tablolar, halılar, kilimler ve daha bir çok ürün çıkartabiliyor. Aşağıdaki fotoğraflar Mehmet Girgiç'in eserlerine sadece birkaç örnek. Video ise televizyondaki bir programdan alınmıştır.

Mehmet Bey diyor ki; "Bizim işimiz hep motifle. Motifi ne kadar çok yaparsan o kadar çok gelişir. İnsanın gönlünde öyle şeyler varki; doğaya çıkıyorsun, doğayı seyrediyorsun gönlüne motif giriyor,. Ordan senin gönlüne motif giriyor. Yani motiflerle uğraşan insanlar her zaman doğada birşey görürüler.  Doğa bana yetiyor, doğa bize yeter zaten. Kışın şimdi çık, çok güzel fotoğraflar yakalaya bilirsiniz.  Bunu gönlünüze, elinize, işinize yansıtabiliyorsanız bana göre sanat bu. ... Ben ustayım diyemiyorum çünkü ustalık yada sanatçılık kişisel söylenecek bir kelime değil. Çok eksiğimiz var. Ben hala öğreniyorum."



1 yorum:

  1. hayranlıkla izledim ama çok da üzüldüm..olur olmaz şeylerin binlerce yorumu yapılırken bu kadar değerli bir sanata ve sanatçıya hiç yorum gelmemesi çok üzücü.ben de keçe işi ile uğraşıyorum hatta adeta bu işi en iyi şekilde yapmayı öğrenebilmek için tırmalıyorum..bence yayın organları artık olurolmaz şeyleri haber yapacaklarına bu sanatdallarının tanıtımına zaman harcasalar çok faydalı olurlar.tabi bize de düşen şeyler var ki ben elimden geldiğince bu sanatımızı ve de diğer geleneksel sanatlarımızı sayfamda paylaşıyorum ama yeterli değil..biraz daha çaba..ustam ellerinize sağlık..

    YanıtlaSil